VLOT-verzekerd bestaat één jaar. We blikken terug op de leermomenten van de afgelopen maanden. ‘Schrikbarend genoeg weten de meeste waterbewoners niet wat er in hun polis staat.’

We begonnen VLOT-verzekerd omdat 70 procent van de waterbewoners niet goed verzekerd is. Veel te veel, vonden we. Vínden we. Daarom zijn we ongelooflijk blij dat we het afgelopen jaar al een heleboel waterbewoners aan een degelijke polis hebben mogen helpen. Maar onderweg kwamen we wel van alles tegen. Een greep:

  • Onduidelijkheid. Heel veel onduidelijkheid.
  • Gekopieerde polissen. Dus: verschillende maatschappijen met nagenoeg dezelfde polisvoorwaarden.
  • Slordig kopieer- en plakwerk. In sommige polissen stond letterlijk ‘het woonboot’ in plaats van ‘het huis’.
  • Verwarring. Sommige mensen moesten bekennen dat ze niet wisten waar ze verzekerd waren. Eén meneer spande daarin de kroon: die was zelfs twee keer verzekerd.
  • Veroudering. Polissen die niet meer aansloten bij de situatie. Denk aan verhuur, verbouwingen en onverzekerde onderdelen. Ook was de WA regelmatig niet verzekerd. (Is dat verplicht, dan? Ja, dat is bij woonboten verplicht.)
  • Onwetendheid. Mensen die niet wisten wat hun boot waard is, en dus ook geen idee hadden wat het kost om die boot te herbouwen. En wat ook bijna niemand wist (weet!): dat het verzekerde bedrag bijna nooit genoeg is om een nieuwe woonboot aan te schaffen.

Geen onnozelheid

Een flinke lijst, die voor ons onderstreept hoe hard de waterwoonwereld initiatieven als VLOT-verzekerd nodig heeft. Want schrikbarend genoeg weten de meeste waterbewoners niet wat er in hun polis staat. Niet omdat ze onnozel zijn, maar omdat ze dingen aannemen – en vooral omdat polissen ongelooflijk complex zijn opgebouwd. Bovenin staat bijvoorbeeld ‘herbouwwaarde’, maar halverwege gaat het over de taxatiewaarde en aan het einde van de rit kan er een dagwaarde overblijven. Heel tricky. In de VLOT van december 2020 hebben we daar een heel stuk over geschreven.

Leermomenten

Ook op ondernemersvlak beleefden we veel leermomenten. Bijvoorbeeld bij de aanvragenstroom: mensen moesten langer op ons wachten dan we wilden. (Nogmaals excuus!) Sommige van onze mails kwamen in de spambox van de ontvanger terecht, waardoor het leek alsof we niets van ons lieten horen. Corona kwam, waardoor de inspecties op nul werden gezet en alles langer duurde. En we moesten ook gewoon zoeken naar de juiste weg, omdat we zo schrokken van de beeldvorming van klanten én de realiteit.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Beeld: de gloednieuwe ark van Jan Willem en Andrea maakte water tijdens de sleep naar hun ligplaats. Het begin van een verzekeringsnachtmerrie.

Weg met de kleine lettertjes

Voor 2021 heeft vooral dat laatste onze aandacht: de beeldvorming van de realiteit. We willen nog meer inzetten op kennisdeling en zorgen dat niemand in de waterwoonwereld meer onderverzekerd is. Bij veel polissen geldt: hoe groter de schade, hoe belangrijker de kleine lettertjes.

Precies om die reden houden we bij VLOT-verzekerd niet van kleine lettertjes; transparantie is een van onze belangrijkste pijlers. Daarom zijn we alleen tussenpersoon van verzekeraars EOC en OBM: zij hebben de beste waterwoonpolissen die er in Nederland verkrijgbaar zijn, en onze service en expertise krijg je er gratis bij. Je betaalt dus geen cent extra als je een EOC- of OBM-polis via VLOT-verzekerd afsluit. En doordat ze allebei een onderlinge verzekeraar zijn, hebben ze geen winstoogmerk. Net als VLOT. Ook dat maakt dat we heel graag met deze partijen samenwerken.

Wil je zeker weten dat je veilig drijft? Doe dan vandaag nog een gratis polischeck op vlot-verzekerd.nl. Zeg nou zelf: met een kapotte fiets zou je nooit naar een autogarage gaan. Waarom zou je je woonboot dan wel bij een reguliere verzekeraar onderbrengen – met alle risico’s van dien?